Praktyki w słonecznej Italii.
Młodzież w ramach stażu pracowała w włoskich firmach, wśród nich były:
Euroform – instytucja wiążąca swoją działalność z kształceniem i doradztwem zawodowym;
Veluetech – zajmująca się projektowaniem, wykonywaniem stron WWW;
Andrea Gaudio Studio – specjalizująca się w usługach związanymi z wszystkimi aspektami tworzenia i funkcjonowania stron internetowych;
Eurora Sas – skupiająca działalność na doradztwie w sprawach organizacyjnych i technologicznych e-businessu oraz head huntingu;
Futura – oferująca klientowi naprawę sprzętu komputerowego, usługi związane z instalowaniem oprogramowania;
Echopress – dostarczająca zaawansowane rozwiązania w komunikacji biznesowej, inżynierii procesów biznesowych i zarządzaniu;
3D Informatica – zajmująca się serwisem sprzętu komputerowego, budową infrastruktury pod sieci komputerowe i telefoniczne;
Universalbook – wydawnictwo , które dostarcza 15% książek na rynek włoski;
Pellegrini Editore – wydawnictwo, zajmujące się drukowaniem książek.
Wyjazd do Rende przyniósł wymierne efekty. Wpłynął przede wszystkim na rozwój osobisty uczestników projektu w kilku aspektach:
- zawodowym, gdyż umożliwił zdobycie i doskonalenie umiejętności związanych z zawodem informatyka, zastosowanie wiedzy w praktyce; nieocenionym doświadczeniem była też praca w zagranicznej firmie; wszystko to zostało potwierdzone certyfikatami i dokumentem Europass Mobilności;
Umiejętności zawodowe doskonalone i nabyte podczas stażu przez uczniów dotyczyły następujących zagadnień z dziedziny informatyki:
- instalowanie, reinstalacja, konfiguracja systemów operacyjnych ( Windows 7, MacOS), serwerowych systemów operacyjnych (FreePBX, FreeNAS);
- instalowanie programów;
- projektowanie, modyfikacja i obsługa stron internetowych (w programie Joomla, WordPress), baz danych ;
- obsługa programów graficznych ( Gimp, Animation Shop, Maya): tworzenie banerów, animacji na strony WWW, projektowanie logo, okładek książek i etykiet na płyty CD;
- naprawa, konfiguracja sprzętu komputerowego;
- instalacja, konfiguracja sieci telefonicznej;
- językowym, w praktyce uczniowie „szlifowali” język angielski, będący ich narzędziem codziennej komunikacji oraz doskonalili używanie informatycznego słownictwa zawodowego, poznawali język włoski;
- interpersonalnym – uczestnicy kształtowali i doskonalili swoje umiejętności: komunikacyjne, pracy w grupie, konstruktywnego rozwiązywania problemów, kontaktowania się z osobami z innego kręgu kulturowego, o innej mentalności;
- poznawczym, uczniowie poznali sposób funkcjonowania przedsiębiorstw we Włoszech, poznali kulturę włoską i dziedzictwo poprzednich wieków m. in. dzięki - uatrakcyjniającym pobyt - wycieczkom do zabytkowych miejsc w Pompejach, Neapolu, Paoli, Cosenzie i Rzymie.
W przyszłości praktyki zagraniczne uczniów zaowocują większą mobilnością uczestników na niwie zawodowej i uatrakcyjnią ich na rynku pracy.
Praktyki zagraniczne uczniów wpłynęły też na podniesienie standardu kształcenia zawodowego w Zespole Szkół nr 1 im. Wł. Orkana.
Tekst i zdjęcia: Zespół Szkół nr 1 im. Wł. Orkana w Nowym Targu.