V Letni Festiwal - Muzyka nad Zdrojami | Wiadomości

Menu dodatkowe

Na skróty

Ustawienia

Wersja językowa

Wyszukiwarka

Treść strony

V Letni Festiwal - Muzyka nad Zdrojami

20 czerwca 2012
W 2012 roku festiwal Muzyka nad Zdrojami organizowany przez Oficynę Artystyczną Astraia oraz Miejski Ośrodek Kultury w Szczawnicy i Stowarzyszenie Artystów Pienińskich obchodzi swój mały jubileusz. To już piata edycja szczawnickich spotkań z muzyką. W tym roku odbędą się cztery, jakże różnorodne koncerty. Festiwal rozpocznie się w niedzielę 24 czerwca w kościele w Jaworkach, gdzie wystąpi znakomity chór chłopięcy Altenburger Sängerknaben z Austrii w koncercie obejmującym szeroki program od Tomasa de Victorii, poprzez Maurice’a Duruflégo, Franza Schuberta, Johna Denvera aż do Leonarda Cohena. W Święto Szczawnicy w sobotę 21 lipca na scenie pod Palenicą wystąpi Krakowski Kwartet Puzonowy. Zabrzmi między innymi „Muzyka ogni sztucznych” Haendla, „Tritsch-Tratsch Polka” J. Straussa syna, muzyka do „Różowej pantery”, standardy jazzowe, aż do utworów The Beatles.

W środę 15 sierpnia zapraszamy do kościoła św. Wojciecha w Szczawnicy na koncert organowy. Wystąpią Wacław Golonka – organy oraz Katarzyna Wiwer – sopran. W programie znajdą się utwory religijne XIX i XX wieku. Usłyszymy muzykę Saint-Saënsa, Lemare’a, Faurégo, nie zabraknie również słynnego „Ave Maria” Bacha-Gounoda. Na finał przygotowaliśmy nie lada gratkę dla melomanów oraz miłośników gór. W niedzielę 26 sierpnia w kościele w Szczawnicy odbędzie się koncert, w którym wezmą udział zaprzyjaźnione zespoły: Chór Nauczycielski Gorce z Nowego Targu pod dyr. Janiny Glińskiej Orkiestra Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu pod dyr. Marty Łapczyńskiej, Góralski Chór Jaworczanie pod dyr. Ewy Zachwiei,Zespół Pieśni i Tańca Juhasy pod dyr. Ewy Zachwiei, Kapela Góralska Mariusza Tokarczyka, Trio skrzypcowe: Sylwia Hryc, Tobiasz Poręba, Filip Hamerski oraz soliści z Nowego targu i Szczawnicy: Paulina Bielarczyk, Ewa Marta Zachwieja – soprany, Magdalena Jarząbek – wiolonczela. Gościem specjalnym koncertu będzieAndrzej Dziedzina-Wiwer . Na tym niezwykłym koncercie zespoły wykonają Mszę Góralską Tadeusza Maklakiewicza, oraz utwory innych kompozytorów związanych z Podhalem – Jana Pasierba Orlanda, Wacława Geigera, Artura Kaszowskiego, Józefa Titza, zabrzmią również pieśni i melodie z Podhala oraz wiersze szczawnickiego poety Andrzeja Dziedziny-Wiwra. Warto wspomnieć, że do małego jubileuszu Festiwalowego dołączą też niemałe jubileusze. Chór Gorce obchodzi 50-lecie, a Juhasy 25-lecie istnienia. Serdecznie zapraszamy na koncerty festiwalowe.


PROGRAM

24 czerwca 2012, niedziela
koncert, godz. 16.00, kościół św. Jana Chrzciciela w Jaworkach

TRADYCJE MUZYKI CHÓRALNEJ

Altenburger Sängerknaben (Austria) chór chłopięcy

W programie kompozycje od Tomasa de Victorii do Leonarda Cohena

21 lipca 2012, sobota

koncert, godz. 20.00, scena pod Palenicą w Szczawnicy

ŚWIĘTO SZCZAWNICY

Krakowski Kwartet Puzonowy

W programie kompozycje od Thomasa Morley’a do The Beatles

15 sierpnia 2012, środa

koncert, godz. 20.15, kościół w Szczawnicy

KONCERT ORGANOWY

Muzyka sakralna

Wacław Golonka – organy, Katarzyna Wiwer – sopran

W programie m.in: Bach, Fauré, Gounod, Lemare, Saint-Saëns, Surzyński

26 sierpnia 2012, niedziela

koncert, godz. 20.15, kościół w Szczawnicy

MSZA GÓRALSKA

Chór Nauczycielski Gorce, dyr. Janina Glińska

Orkiestra Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu, dyr. Marta Łapczyńska

Góralski Chór Jaworczanie, dyr. Ewa Zachwieja

Zespół Pieśni i Tańca Juhasy, dyr. Ewa Zachwieja

Kapela Góralska Mariusza Tokarczyka

Trio skrzypcowe: Sylwia Hryc, Tobiasz Poręba, Filip Hamerski

Soliści: Paulina Bielarczyk, Ewa Marta Zachwieja – soprany, Magdalena Jarząbek – wiolonczela

Andrzej Dziedzina Wiwer – słowo

W programie: Tadeusz Maklakiewicz, Jan Pasierb Orland, Wacław Geiger, Artur Kaszowski, Józef Titz, pieśni i melodie z Podhala


Koncert inauguracyjny 24 czerwca 2012

24 czerwca 2012, niedziela
koncert, godz. 16.00, kościół św. Jana Chrzciciela w Jaworkach

TRADYCJE MUZYKI CHÓRALNEJ

Altenburger Sängerknaben (Austria) chór chłopięcy

W programie kompozycje od Tomasa de Victorii do Leonarda Cohena


Altenburger Sängerknaben
Chór chłopięcy Altenburger Sängerknaben został założony w 1961 przez mnichów benedyktyńskiego opactwa w Altenburgu jako nawiązanie do czternastowiecznej tradycji, kiedy to w opactwie istniał chór chłopięcy. Pierwszym dyrygentem był wiedeńczyk Leopold Friedl, który prowadził zespół przez wiele lat. Pod jego dyrekcją zespół wypracował poziom, który pozwolił zarówno na udział w liturgii, jak i na działalność koncertową. Obecnie chór wiele koncertuje zarówno w Europie, jak i bardziej odległych miejscach, jak Izrael, Japonia, czy Brazylia. Bierze też udział w licznych nagraniach telewizyjnych i radiowych, a także nagrywa płyty CD. Upływ czasu zmienił nieco oblicze chóru, lecz mimo to centralnym punktem jego działalności jest nadal muzyczna oprawa liturgii w Opactwie, a także intensywna i regularna praca nad głosem oraz poszerzanie wachlarza repertuarowego. Chór chłopięcy z Altenburga jest instytucją kultury niezmiernie ważną w krajobrazie Dolnej Austrii (Niederöstereich). W 2005 roku kierownictwo chóru objął Markus Pfandler, organista, kompozytor i dyrygent, z powodzeniem kultywujący tradycje chóru.


Koncert 21 lipca 2012


21 lipca 2012, sobota

koncert, godz. 20.00, scena pod Palenicą w Szczawnicy

ŚWIĘTO SZCZAWNICY

Krakowski Kwartet Puzonowy

W programie kompozycje od Thomasa Morley’a do The Beatles

Krakowski Kwartet Puzonowy
został założony w 2003 roku. Zespół koncertował w ramach wielu festiwali muzyki organowej i kameralnej, koncertach plenerowych oraz uświetniał bankiety i sympozja. Kwartet został zaproszony do udziału w programie inauguracyjnym stacji TVP Kultura – występ był transmitowany przez Telewizję Polską oraz Polskie Radio.
Zespół oferuje program z muzyką klasyczną (od renesansu do muzyki współczesnej) oraz rozrywkową, dzięki czemu istnieje możliwość skonstruowania programu od np. Thomasa Morley’a do The Beatles.
Krakowski Kwartet Puzonowy współpracuje z organistami: Urszulą Jasiecką-Bury oraz Wacławem Golonką, z którymi może zaoferować repertuar łączący brzmienie kwartetu puzonowego z organami (w tym m.in. opracowania renesansowej techniki polichóralnej).

Paweł Cieślak puzon tenorowy, puzon altowy

Ukończył krakowską Akademię Muzyczną. Od 2004 pierwszy puzonista Filharmonii Krakowskiej, od 2011 również pierwszy puzonista Filharmonii Narodowej w Warszawie. Współpracuje z Das Grosse Europäische Blechbläserensemble pod kierownictwem Thomasa Clamora, Capellą Cracoviensis oraz innymi zespołami i orkiestrami w Polsce.

Grzegorz Pytlik puzon tenorowy, puzon altowy

Ukończył krakowską Akademię Muzyczną. W latach 2003–2010 pierwszy puzonista Opery Śląskiej w Bytomiu. Od 2011 pierwszy puzonista Filharmonii Zabrzańskiej. Współpracuje z Capellą Cracoviensis oraz innymi polskimi zespołami i orkiestrami. Nauczyciel gry na puzonie w szkole muzycznej.

Sebastian Wieczorek puzon tenorowy

Absolwent wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz katowickiej Akademii Muzycznej na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Pierwszy puzonista Żorskiej Orkiestry Rozrywkowej. Wykonuje muzykę klasyczną oraz rozrywkową. Nauczyciel gry na puzonie w szkole muzycznej.

Bogdan Piznal puzon basowy

Ukończył krakowską Akademię Muzyczną. W latach 1994–2007 był puzonistą basowym Opery Krakowskiej. Od 2007 puzonista basowy Filharmonii Krakowskiej. Współpracuje z Capellą Cracoviensis oraz innymi polskimi zespołami i orkiestrami. Jest pomysłodawcą i założycielem Polskiego Stowarzyszenia Puzonistów i Tubistów. Od 2008 prezes zarządu Krakowskiej Fundacji Sztuki. Nauczyciel gry na puzonie w szkole muzycznej.


Koncert 15 sierpnia 2012


15 sierpnia 2012, środa

koncert, godz. 20.15, kościół w Szczawnicy

KONCERT ORGANOWY

Muzyka sakralna

Wacław Golonka – organy, Katarzyna Wiwer – sopran

W programie m.in: Bach, Fauré, Gounod, Lemare, Saint-Saëns, Surzyński

Katarzyna Wiwer
jest absolwentką wydziału wokalno-aktorskiego krakowskiej akademii Muzycznej. Swoje umiejętności i wiedzę poszerzała zgodnie ze swoimi zamiłowaniami do muzyki dawnej oraz muzyki kantatowo oratoryjnej. Była m.in. trzykrotną stypendystką Dartington International Summer School & Festival w klasie mistrzowskiej Emmy Kirkby i Evelyn Tubb, gdzie uczestniczyła w scenicznych wykonaniach dzieł Monteverdiego, Purcella i Grabu pod kierownictwem Anthony Rooley’a. Jest szczególnie uwrażliwiona na wartość przekazywanego słowa, co zawsze jest zauważane i szczególnie podkreślane przez publiczność i krytykę. Repertuar śpiewaczki obejmuje dzieła dawne, wykonywane z towarzyszeniem instrumentów historycznych: Dowlanda, Zieleńskiego i Monteverdiego, poprzez liczne pieśni Purcella i inne barokowe pieśni angielskie, liczny wybór kantat Buxtehudego i Bacha, dzieła oratoryjne Haendla, Mozarta, Haydna, pieśni Schuberta, Chopina, Szymanowskiego, Rodriga, aranżacje pieśni szkockich, aż po utwory pisane specjalnie dla niej. Ma na swoim koncie wiele prawykonań, zarówno utworów współczesnych (również pisanych specjalnie dla niej), jak i pierwszych, czasem po setkach lat, współczesnych wykonań utworów z dziedziny muzyki dawnej (m.in. Jacek Różycki Ave Sanctissima Maria, Luis Grabu Albion and Albanius, Te Deum Georga Schmezera, archiwalia jasnogórskie i inne). W lutym 2003, pod dyrekcją Paula Esswooda, jako pierwsza w Polsce wykonała nowo odkrytą Glorię Haendla.
Występuje z licznymi zespołami, jak Polska Orkiestra XVIII wieku, Lute Duo, Harmonia Sacra, Estravaganza, Risonanza, Musica Antiqua Polonia, Capella Cracoviensis, Musica Aeterna Bratislava, Ars Antiqua Austria (m.in. odbyła z tym zespołem tournee po 7 krajach Europy z którego została zarejestrowana płyta live).
Wraz ze znakomitym kompozytorem, aranżerem i dudziarzem szkockim w jednej osobie, Lindsayem Davidsonem, oraz harfistką Ireną Davidson jest współzałożycielką zespołu Celtic Triangle który powstał w fascynacji muzyką i kulturą Szkocji i wykonuje aranżacje starych szkockich melodii ludowych, tradycyjnych pieśni, a także utwory pisane współcześnie, w żywym kontakcie z publicznością przybliżając niepowtarzalny klimat Szkocji, oraz prezentując instrumenty, pośród których jest kilka rodzajów dud.
Śpiewaczka koncertowała na licznych festiwalach, jak Muzyka w starym Krakowie, Salezjańskie Lato w Przemyślu, Kolory Polski, Perła Baroku w Kobyłce, Festiwal Muzyki Polskiej, Dni Bachowskie w Krakowie, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Chanterelle Festiwal, Musica Sacra, Festiwal Muzyki Organowej w Leżajsku, cyklu koncertowym Muzyka Zaklęta w Drewnie oraz Wieczorach Wawelskich i koncertach na Zamku Królewskim w Warszawie.
Jest jednym z pomysłodawców oraz dyrektorem artystycznym festiwalu Muzyka nad Zdrojami w Szczawnicy. Pedagog śpiewu w prywatnej Szkole Muzycznej prof. Elżbiety Stefańskiej w Krakowie.

Wacław Golonka

absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie i Hochschule für Musik w Wiedniu w klasie prof. Hansa Haselböcka. Dyplomy ukończenia studiów w zakresie gry na organach otrzymał z wyróżnieniem. Jest laureatem konkursów organowych w Pradze, Norymberdze i Pretorii (I nagroda). Działalność koncertowa zaprowadziła go do Azji, RPA, Ameryki Północnej oraz wielu krajów Europy. W 1997 r. zagrał serię koncertów w USA, a w 2000, 2004 i 2009 r. odbył tourneé po Republice Południowej Afryki występując w najważniejszych ośrodkach muzycznych kraju. Występował jako solista z wieloma orkiestrami. Zrealizował wiele nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych. Wiele z nich prezentowanych jest w europejskiej sieci radiowej EBU. W swoim dorobku artystycznym ma również wiele płyt CD. Jako kameralista współpracuje z wieloma artystami prezentując muzykę wszystkich epok i stylów. Szerokim polem jego działalności jest praca związana z organizacją festiwali muzycznych na południu Polski. Jest autorem nagrania oraz książki Sigfrid Karg-Elert (1877–1933) – w żywiole koloryzmu dźwiękowego. W czerwcu 2011 r. został doktorem habilitowanym Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest także wykładowcą w Górnośląskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej im. kard. A. Hlonda w Mysłowicach i dyrektorem artystycznym chóru Tota Anima Cantate tejże uczelni.


Koncert finałowy 26 sierpnia 2012

26 sierpnia 2012, niedziela

koncert, godz. 20.15, kościół w Szczawnicy

MSZA GÓRALSKA

Chór Nauczycielski Gorce, dyr. Janina Glińska

Orkiestra Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu, dyr. Marta Łapczyńska

Góralski Chór Jaworczanie, dyr. Ewa Zachwieja

Zespół Pieśni i Tańca Juhasy, dyr. Ewa Zachwieja

Kapela Góralska Mariusza Tokarczyka

Trio skrzypcowe: Sylwia Hryc, Tobiasz Poręba, Filip Hamerski

Soliści: Paulina Bielarczyk, Ewa Marta Zachwieja – soprany, Magdalena Jarząbek – wiolonczela

Andrzej Dziedzina Wiwer – słowo

W programie: Tadeusz Maklakiewicz, Jan Pasierb Orland, Wacław Geiger, Artur Kaszowski, Józef Titz, pieśni i melodie z Podhala

Orkiestra Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina od początku jej istnienia jest prowadzona przez Martę Łapczyńską. Celem pracy tej orkiestry jest przede wszystkim wykształcenie u młodych muzyków umiejętności grupowego muzykowania. Efektem tej pracy jest działalność koncertowa, którą zespół prowadzi.

Do najważniejszych osiągnięć w ostatnich latach, zaliczyć można m.in.: wspólny wyjazd orkiestry z Chórem Nauczycielskim „Gorce” pod dyr. Janiny Glińskiej na koncerty do krajów Beneluxu (2008). Ideą tych koncertów była prezentacja motywów muzyki Podhala, zawartych w utworach muzyki poważnej. Zwieńczeniem współpracy tych zespołów był koncert w Żywieckiej Katedrze w 2008 r.; koncert, w ramach projektu „Dni Małopolski” (2008) organizowany przez Urząd Miasta w Szczawnicy; udział orkiestry w Festiwalu Orkiestr i Chórów „Balkan Folk Fest” w Bułgarii.

Ponadto od dwóch lat orkiestra bierze czynny udział w koncertach pt. „Młoda Podhalańska Filharmonia zaprasza”, organizowanych przez Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu.

Miejski Nauczycielski Chór Gorce powstał w 1966 r. z połączenia Chóru Nauczycielskiego założonego w 1965 r. i Chóru Gorce istniejącego w Nowym Targu od 1952 r. Założycielem i pierwszym dyrygentem Chóru Gorce był Józef Grzybek. Jest to zespół amatorski o wyraźnie określonym profilu artystycznym. Podstawę jego repertuaru stanowią pieśni inspirowane ludową muzyką Podhala, łączące specyfikę tego regionu z wielogłosowym opracowaniem. W bogatym repertuarze chóru oprócz pieśni regionalnych opiewających piękno Tatr i Podhala, znajdują się liczne utwory sakralne, patriotyczne, okolicznościowe, dawne i współczesne kompozytorów polskich i z różnych stron świata. Zarówno przez swój repertuar jak i barwne góralskie stroje, chórzyści podkreślają swą przy 14

należność do Podhalańskiej Małej Ojczyzny, propagując jej kulturę i rozsławiając imię nie tylko w Polsce, ale też w czasie licznych podróży i występów zagranicznych. Szczególnie ważnymi wydarzeniami w życiu chóru były spotkania z Ojcem Świętym Janem Pawłem II.

Dyrygentem chóru w latach 1966–1997 był Jan Szostek, a od września 1997 r. dyrygentką chóru jest Janina Glińska absolwentka Wyższej Szkoły Muzycznej w Kielcach, wicedyrektor (w latach 1968–2002) Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Nowym Targu, współzałożycielka Chóru Nauczycielskiego w 1965 r. Pod kierownictwem artystycznym wymienionych dyrygentów na przestrzeni kilkudziesięciu lat Miejski Nauczycielski Chór „Gorce” odniósł wiele znaczących sukcesów, zdobywając liczne nagrody, wyróżnienia, odznaczenia – na festiwalach pieśni chóralnych krajowych i międzynarodowych. Do ważniejszych osiągnięć chóru należą m.in.: I miejsce – Poznań – (1969, 1972, 1987, 1989), nagroda specjalna – Legnica Cantat (1986), Złoty Medal – Katowice (1988), I miejsce – Senica (Słowacja) (1994), I miejsce – Mödling (Austria) (1998), Złoty Medal – Jałta (Ukraina) (2004), I miejsce – Festiwal Balkan-Folk-Fest – Kiten (Bułgaria) (2009).

Zespół Pieśni i Tańca Juhasasy powstał w 1987 roku. W swoim repertuarze prezentuje śpiew, tańce, muzykę górali pienińskich. Należą do niego dzieci i młodzież ze szczawnickich szkół podstawowych i gimnazjum. Gra kapela uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia oraz kapela z Grywałdu. Zespół założyła i prowadzi kierownik PSM Ewa Zachwieja. Obecnie zespół działa pod patronatem Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczawnicy.

Zespół występował w wielu miastach Polski i Europy. Uczestniczył w Europejskim Festiwalu Muzyki w Perlebergu w Niemczech oraz kilkakrotnie brał udział w imprezach folklorystycznych w Spiskiej Białej na Słowacji, brał też udział w Karpackim Festiwalu Dziecięcych Zespołów 15

regionalnych w Rabce. Występował na Międzynarodowym Festiwalu „Krakowiak 2004” w Krakowie.

Jest laureatem Festiwalu Pieśni Religijnej „Sacrosong” w Nowym Targu. Na II Małopolskim Przeglądzie Pieśni Patriotycznej w Krakowie zajął pierwsze miejsce w kategorii chórów i otrzymał nagrodę Grand Prix przeglądu. W 2003 został uhonorowany Medalem im. Józefa Szalaya – Za zasługi dla miasta Szczawnicy.

Góralski Chór Jaworczanie powstał w 2009 roku w Jaworkach. Prezentuje repertuar pieśni sakralnych i regionalnych. Zdobył w swojej kategorii I miejsce na Konkursie Papieskim w Białym Dunajcu. Koncertuje często w kościołach w Szlachtowej i Jaworkach, byłych cerkwiach obrządku greckokatolickiego. Zainicjował Góralską Pasterkę, która na Podhalu i Pieninach cieszy się dużym powodzeniem. Przychodzą na nią tłumy wiernych. Współpracuje z zespołem Juhasy.

Andrzej Dziedzina Wiwer

poeta, przewodnik, gawędziarz, regionalista, etnograf urodził się w 1945 roku w Szczawnicy. Jest członkiem i instruktorem zespołów regionalnych, m.in. Zespołu Regionalnego im. Jana Malinowskiego. Gwara jest dla niego znakiem tożsamości. Ratuje gwarowe określenia, które odchodzą już w niepamięć. Rzadko można już usłyszeć czysta gwarę góralską, ale w poezji Andrzeja Dziedziny Wiwra znalazła ona cenne schronienie. Poezja jego wyrasta z serca, z wyobraźni, doświadczeń i zachwytu, a równocześnie z góralskiej śpiewki. Na jego dorobek składają się liczne artykuły w miesięczniku „Z doliny Grajcarka” oraz utwory poetyckie publikowane w prasie, antologiach i pracach zbiorowych, oraz publikacjach książkowych: Droga Krzyzowo (1997), Cyś Ty (2006), oraz Wypominki (2009), które są zbiorami poezji w gwarze szczawnickiej. Za swą działalność w upowszechnianiu kultury ludowej został uhonorowany dyplomem Ministra Kultury i Dziedzictwa narodowego. Twórczość poetycka Andrzeja Dziedziny Wiwra wnosi wspaniały wkład w rozwój góralskiej poezji gwarowej, a w szczególności tak mało znanej poezji pienińskiej.


Organizatorzy

Oficyna Artystyczna Astraia
Miejski Ośrodek Kultury w Szczawnicy
Stowarzyszenie Artystów Pienińskich

Dyrektor artystyczny Katarzyna Wiwer
Dyrektor wykonawczy Rafał Monita

Patronat honorowy
bp tarnowski Andrzej Jeż
starosta nowotarski Krzysztof Faber
burmistrz Szczawnicy Grzegorz Niezgoda