Od zarządzania strategicznego do jakości pracy szkoły/placówki oświatowej | Wiadomości

Menu dodatkowe

Na skróty

Ustawienia

Wersja językowa

Wyszukiwarka

Treść strony

Od zarządzania strategicznego do jakości pracy szkoły/placówki oświatowej

17 czerwca 2013

W dniach 13-14 czerwca w Warszawie odbyła się konferencja pt. „Od zarządzania strategicznego do jakości pracy szkoły/placówki oświatowej”, której organizatorem był Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE). Celem spotkania było omówienie roli i zadań samorządu terytorialnego w tworzeniu lokalnej polityki oświatowej w kontekście wprowadzanych zamian do systemu oświaty. W czasie spotkania zaprezentowane zostały, realizowane obecnie przez Ośrodek Rozwoju Edukacji, projekty systemowe wspierające te zmiany:

W finale konferencji odbyła się debata na temat roli samorządu w kreowaniu lokalnej polityki oświatowej. Jednym z panelistów był Bogusław Waksmundzki – Urzędujący Członek Zarządu Powiatu Nowotarskiego, który w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na proces decentralizacji oświaty w Polsce.

Ponad dwadzieścia lat temu samorządy gminne, powiatowe i wojewódzkie przejęły realizację zadań oświatowych. Przez ten czas samorządy sukcesywnie wzmacniały swoją strategiczną rolę w obszarze oświaty. Znalazło to odzwierciedlenie w sposobie finansowania zadań oświatowych, które samodzielnie i bez ograniczeń mogą dysponować środkami z subwencji ogólnej.

Istotnym krokiem zwiększającym zakres kompetencji jednostek samorządu terytorialnego były także zmiany prawne (marzec 2009 r.), które ograniczyły kompetencje zarządcze kuratorów oświaty. Ponadto przeorganizowały zewnętrzny nadzór pedagogiczny nakładając na władze wykonawcze samorządów obowiązek składania władzom uchwałodawczym JST sprawozdania z realizacji zadań oświatowych.


Decentralizacja oświaty doprowadziła do wzrostu odpowiedzialności jednostek samorządu terytorialnego prowadzących szkoły i placówki oświatowe za trafność decyzji i efektywność działań podejmowanych w obszarze lokalnej edukacji. Ujawniając kilkakrotnie niedostateczne kompetencje zarządcze przedstawicieli JST, którzy kluczowe decyzje w obszarze oświaty podejmowali w sposób bardziej intuicyjny niż planowy, co zrodziło obawy, iż przeznaczone na oświatę środki publiczne wydatkowane są mało efektywnie.