270 osób poznało wiek swojego serca z kampanią „Ciśnienie na życie”
26 października mieszkańcy Nowego Targu mieli okazję sprawdzić, czy problem nadciśnienia dotyczy także ich. Na wszystkich chętnych w specjalnie przystosowanym busie kampanii „Ciśnienie na życie” czekała wykwalifikowana ekipa pielęgniarek, która po przeprowadzeniu badania interpretowała wynik oraz udzielała fachowych porad z zakresu profilaktyki schorzeń układu krążenia. Prawidłowa wartość ciśnienia tętniczego powinna mieścić się w przedziale pomiędzy 120/80 - 139/89 milimetrów słupa rtęci (mm Hg). Wynik pomiaru, który przewyższa normę, może być pierwszym sygnałem pogarszającego się stanu zdrowia i wymaga konsultacji z lekarzem.
Ponadto organizatorzy kampanii „Ciśnieniena życie” za pomocą specjalnie przygotowanej aplikacji, prowadzą badanie przesiewowe, dzięki któremu mieszkańcy Nowego Targu mogli sprawdzić, ile lat mają ich serca. Okazało się, że wiek serca co 6 przebadanej osoby przekroczył wiek metrykalny o 4 lata.
Aplikacja „Wiek serca” pozwala stwierdzić, czy u pacjenta istnieje zwiększone ryzyko zachorowania na zawał serca lub udar mózgu. Występuje ono wtedy, gdy obliczony wiek serca jest wyższy od wieku metrykalnego. Dobra wiadomość – wiek serca można obniżyć! Może to uczynić każdy, kto zmieni dietę i styl życia na bardziej zdrowy oraz w razie potrzeby będzie skutecznie leczył tzw. czynniki ryzyka zawałów serca i udarów mózgu, takie jak nadciśnienie tętnicze, wysoki cholesterol, otyłość, cukrzyca, palenie, brak aktywności fizycznej i stres.
Kampania „Ciśnienie na życie” ma na celu przekonanie Polaków do dbania o swoje zdrowie, szczególnie w kontekście zdarzeń kardiologicznych. Jak pokazało badanie NATPOL 2011, aż co trzeci dorosły Polak ma nadciśnienie tętnicze krwi. Brak profilaktyki sprawia, że jesteśmy diagnozowani zbyt późno i często rozpoczynamy leczenie dopiero po ciężkim zdarzeniu kardiologicznym – zawale serca czy udarze niedokrwiennym mózgu. Tymczasem kontrolując regularnie ciśnienie tętnicze krwi, możemy wykryć nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu sercowo-naczyniowego na etapie, kiedy objawy choroby są jeszcze niewielkie i mogą być skutecznie opanowane.
Informacje o Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej „Ciśnienie na życie”
Polfa Warszawa Grupa Polpharma jest sponsorem ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Ciśnienie na życie”. Akcja ma uświadomić Polakom, jakie ryzyko niesie ze sobą brak profilaktyki schorzeń układu krążenia. Jak bowiem wynika z badania przeprowadzonego przez PBS w listopadzie 2012 roku „Nadciśnienie tętnicze - czy wiemy o nim wszystko?”, wiele osób po pięćdziesiątym roku życia nie zamierza diagnozować stanu swojego zdrowia. Znaczna część ankietowanych zaczęła regularnie mierzyć cieśnienie krwi dopiero po przykrym wypadku zdrowotnym (np. zawale serca). Co więcej, w społeczeństwie wciąż dominują złe nawyki żywieniowe oraz brak ruchu. Panuje też przekonanie, że konsultacja lekarska i badania profilaktyczne są domeną starzejącego się pokolenia.
Jednym z głównych zadań kampanii jest przeprowadzenie 200 000 pomiarów ciśnienia krwi. Badania będą wykonywane w centrach handlowych, letnich i zimowych kurortach, a także podczas ważnych konferencji biznesowych, masowych wydarzeń sportowych oraz pielgrzymek. Kampania „Ciśnienie na życie” zawita też na uniwersytety trzeciego wieku, by przekonać aktywnych seniorów do regularnych badań układu krążenia.
Działania kampanii „Ciśnienie na życie” będą prowadzone do końca 2013 roku. Akcję zwieńczy sporządzenie raportu „Serce Polaka”, w którym wykorzystane zostaną dane z tysięcy pomiarów ciśnienia tętniczego. Istotnym przedsięwzięciem było także wsparcie obchodów Światowego Dnia Serca, które przypadają 29 września 2013 roku. Pamiętaj! Każdy wykonany pomiar ciśnienia to złotówka przekazana na rzecz Kliniki Zdrowego Serca w Zabrzu.