Kompleksowe wspomaganie szkół w powiecie nowotarskim | Wiadomości

Menu dodatkowe

Na skróty

Ustawienia

Wersja językowa

Wyszukiwarka

Treść strony

Kompleksowe wspomaganie szkół w powiecie nowotarskim

28 kwietnia 2015
Zdjęcie 1
Zdjęcie 2
Zdjęcie 3
Rozwiązania wypracowane przez Powiat Nowotarski w pilotażu kompleksowego wspomagania szkół.

Pilotaż nowego systemu doskonalenia nauczycieli dobiega końca. Powiaty finalizują projekty na rzecz kompleksowego wspomagania szkół. W dniach 16-17.04.2015r. w Falentach k. Warszawy odbyło się spotkanie pt. „Rozwiązania w zakresie wspomagania szkół wypracowane przez samorządy lokalne – beneficjentów Konkursu 3.5”, w którym udział wzięli przedstawiciele samorządów powiatowych oraz osoby zaangażowane w realizację projektów. Ze strony powiatu nowotarskiego uczestniczyli w spotkaniu – Urzędujący Członek Zarządu Powiatu Nowotarskiego - Bogusław Waksmundzki i Monika Hołowczak – Dyrektor Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Nowym Targu.
W czasie spotkania najczęściej powtarzanym pytaniem było: Co dalej? Celem spotkania było przedstawienie rozwiązań organizacyjnych wypracowanych w powiatach oraz dyskusja nad działaniami, które zapewnią trwałość wypracowanych efektów.

Wiele uwagi poświęcono nowej perspektywie finansowej w obszarze edukacji na lata 2014-2020. Założenia Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój oraz Wytycznych MEN w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego przedstawiła Agnieszka Zielińska z Departamentu Funduszy Strukturalnych MEN. W czasie wystąpienia podkreślała, że działania nakierowane będą przede wszystkim na rozwój systemu w którym funkcjonuje szkoła, a nie jak do tej pory na rozwój indywidualnych osób -uczniów i nauczycieli.

Adam Krawiec, Dyrektor Departamentu Edukacji i Sportu, Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku zaprezentował Strategię Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020, której jednym z elementów jest kompleksowe wspomaganie pracy szkół. Kluczową rolę odrywa tutaj partnerstwo różnych instytucji i osób na rzecz edukacji. Rozwój wieloaspektowego dialogu edukacyjnego powinien doprowadzić do realizacji regionalnej i lokalnych polityk edukacyjnych.
Jadwiga Olszowska – Urban, ekspertka Partnerstwa Lokalnego i Komunikacji Społecznej z Międzynarodowego Centrum Partnerstwa Partners Network, pokazała korzyści, jakie szkoły uzyskują poprzez wspomaganie prowadzone z aktywnym udziałem jednostek samorządu terytorialnego gminy, powiatu i województwa. Wskazała również ograniczenia, z jakimi mierzą się osoby wspomagające prace szkół w swoich środowiskach.

Przedstawiciele Powiatu Nowotarskiego, Powiatu Brzeskiego i Powiatu Jaworskiego prezentowali rozwiązania wypracowane w powiatach objętych kompleksowym wspomaganiem. Bogusław Waksmundzki i Monika Hołowczak omówili efekty i zasoby wypracowane w trakcie realizacji projektu pilotażowego. W czasie dyskusji, zorganizowanej w formie world cafe, dzielili się swoim doświadczeniem z uczestnikami konferencji. Zaprosili również gości z powiatu sanockiego, którzy chcą poznać dobrą praktykę naszego powiatu przy realizacji tego projektu.
Trudno jest dobrze zorganizować proces wspomagania dla szkół. Ważna jest wtedy:

• akceptacja organów prowadzących placówki,
• zaangażowanie dyrektora i jego pozytywne nastawienie,
• otwartość nauczycieli na proces wspomagania,
• dobrze zdiagnozowany obszar do wsparcia,
• kompetencje zespołu zarządzającego,
• kompetencje SORE,
• kompetencje eksperta.

W czasie zajęć warsztatowych uczestnicy budowali beczki lokalnych zasobów, służące kompleksowemu wspomaganiu w powiecie. Stało się to inspiracją do dalszych działań lokalnych i do próby projektowania strategii oświatowych z uwzględnieniem roli wspomagania pracy szkół i przedszkoli i z w wykorzystaniem posiadanych zasobów.
Działania Powiatu Nowotarskiego zostały opisane w publikacjach Ośrodka Rozwoju Edukacji.

Spotkanie zorganizowane w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół” było jednym z ostatnich wydarzeń skierowanych do przedstawicieli powiatów, którzy przez dwa lata wdrażali założenia nowego systemu doskonalenia nauczycieli.