Kompleksowe wspomaganie szkół w powiecie nowotarskim
28 kwietnia 2015
Rozwiązania wypracowane przez Powiat Nowotarski w pilotażu kompleksowego wspomagania szkół.
Pilotaż nowego systemu doskonalenia nauczycieli dobiega końca. Powiaty finalizują projekty na rzecz kompleksowego wspomagania szkół. W dniach 16-17.04.2015r. w Falentach k. Warszawy odbyło się spotkanie pt. „Rozwiązania w zakresie wspomagania szkół wypracowane przez samorządy lokalne – beneficjentów Konkursu 3.5”, w którym udział wzięli przedstawiciele samorządów powiatowych oraz osoby zaangażowane w realizację projektów. Ze strony powiatu nowotarskiego uczestniczyli w spotkaniu – Urzędujący Członek Zarządu Powiatu Nowotarskiego - Bogusław Waksmundzki i Monika Hołowczak – Dyrektor Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Nowym Targu.
W czasie spotkania najczęściej powtarzanym pytaniem było: Co dalej? Celem spotkania było przedstawienie rozwiązań organizacyjnych wypracowanych w powiatach oraz dyskusja nad działaniami, które zapewnią trwałość wypracowanych efektów.
Wiele uwagi poświęcono nowej perspektywie finansowej w obszarze edukacji na lata 2014-2020. Założenia Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój oraz Wytycznych MEN w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego przedstawiła Agnieszka Zielińska z Departamentu Funduszy Strukturalnych MEN. W czasie wystąpienia podkreślała, że działania nakierowane będą przede wszystkim na rozwój systemu w którym funkcjonuje szkoła, a nie jak do tej pory na rozwój indywidualnych osób -uczniów i nauczycieli.
Adam Krawiec, Dyrektor Departamentu Edukacji i Sportu, Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku zaprezentował Strategię Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020, której jednym z elementów jest kompleksowe wspomaganie pracy szkół. Kluczową rolę odrywa tutaj partnerstwo różnych instytucji i osób na rzecz edukacji. Rozwój wieloaspektowego dialogu edukacyjnego powinien doprowadzić do realizacji regionalnej i lokalnych polityk edukacyjnych.
Jadwiga Olszowska – Urban, ekspertka Partnerstwa Lokalnego i Komunikacji Społecznej z Międzynarodowego Centrum Partnerstwa Partners Network, pokazała korzyści, jakie szkoły uzyskują poprzez wspomaganie prowadzone z aktywnym udziałem jednostek samorządu terytorialnego gminy, powiatu i województwa. Wskazała również ograniczenia, z jakimi mierzą się osoby wspomagające prace szkół w swoich środowiskach.
Przedstawiciele Powiatu Nowotarskiego, Powiatu Brzeskiego i Powiatu Jaworskiego prezentowali rozwiązania wypracowane w powiatach objętych kompleksowym wspomaganiem. Bogusław Waksmundzki i Monika Hołowczak omówili efekty i zasoby wypracowane w trakcie realizacji projektu pilotażowego. W czasie dyskusji, zorganizowanej w formie world cafe, dzielili się swoim doświadczeniem z uczestnikami konferencji. Zaprosili również gości z powiatu sanockiego, którzy chcą poznać dobrą praktykę naszego powiatu przy realizacji tego projektu.
Trudno jest dobrze zorganizować proces wspomagania dla szkół. Ważna jest wtedy:
• akceptacja organów prowadzących placówki,
• zaangażowanie dyrektora i jego pozytywne nastawienie,
• otwartość nauczycieli na proces wspomagania,
• dobrze zdiagnozowany obszar do wsparcia,
• kompetencje zespołu zarządzającego,
• kompetencje SORE,
• kompetencje eksperta.
W czasie zajęć warsztatowych uczestnicy budowali beczki lokalnych zasobów, służące kompleksowemu wspomaganiu w powiecie. Stało się to inspiracją do dalszych działań lokalnych i do próby projektowania strategii oświatowych z uwzględnieniem roli wspomagania pracy szkół i przedszkoli i z w wykorzystaniem posiadanych zasobów.
Działania Powiatu Nowotarskiego zostały opisane w publikacjach Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Spotkanie zorganizowane w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół” było jednym z ostatnich wydarzeń skierowanych do przedstawicieli powiatów, którzy przez dwa lata wdrażali założenia nowego systemu doskonalenia nauczycieli.
Pilotaż nowego systemu doskonalenia nauczycieli dobiega końca. Powiaty finalizują projekty na rzecz kompleksowego wspomagania szkół. W dniach 16-17.04.2015r. w Falentach k. Warszawy odbyło się spotkanie pt. „Rozwiązania w zakresie wspomagania szkół wypracowane przez samorządy lokalne – beneficjentów Konkursu 3.5”, w którym udział wzięli przedstawiciele samorządów powiatowych oraz osoby zaangażowane w realizację projektów. Ze strony powiatu nowotarskiego uczestniczyli w spotkaniu – Urzędujący Członek Zarządu Powiatu Nowotarskiego - Bogusław Waksmundzki i Monika Hołowczak – Dyrektor Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Nowym Targu.
W czasie spotkania najczęściej powtarzanym pytaniem było: Co dalej? Celem spotkania było przedstawienie rozwiązań organizacyjnych wypracowanych w powiatach oraz dyskusja nad działaniami, które zapewnią trwałość wypracowanych efektów.
Wiele uwagi poświęcono nowej perspektywie finansowej w obszarze edukacji na lata 2014-2020. Założenia Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój oraz Wytycznych MEN w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego przedstawiła Agnieszka Zielińska z Departamentu Funduszy Strukturalnych MEN. W czasie wystąpienia podkreślała, że działania nakierowane będą przede wszystkim na rozwój systemu w którym funkcjonuje szkoła, a nie jak do tej pory na rozwój indywidualnych osób -uczniów i nauczycieli.
Adam Krawiec, Dyrektor Departamentu Edukacji i Sportu, Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku zaprezentował Strategię Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020, której jednym z elementów jest kompleksowe wspomaganie pracy szkół. Kluczową rolę odrywa tutaj partnerstwo różnych instytucji i osób na rzecz edukacji. Rozwój wieloaspektowego dialogu edukacyjnego powinien doprowadzić do realizacji regionalnej i lokalnych polityk edukacyjnych.
Jadwiga Olszowska – Urban, ekspertka Partnerstwa Lokalnego i Komunikacji Społecznej z Międzynarodowego Centrum Partnerstwa Partners Network, pokazała korzyści, jakie szkoły uzyskują poprzez wspomaganie prowadzone z aktywnym udziałem jednostek samorządu terytorialnego gminy, powiatu i województwa. Wskazała również ograniczenia, z jakimi mierzą się osoby wspomagające prace szkół w swoich środowiskach.
Przedstawiciele Powiatu Nowotarskiego, Powiatu Brzeskiego i Powiatu Jaworskiego prezentowali rozwiązania wypracowane w powiatach objętych kompleksowym wspomaganiem. Bogusław Waksmundzki i Monika Hołowczak omówili efekty i zasoby wypracowane w trakcie realizacji projektu pilotażowego. W czasie dyskusji, zorganizowanej w formie world cafe, dzielili się swoim doświadczeniem z uczestnikami konferencji. Zaprosili również gości z powiatu sanockiego, którzy chcą poznać dobrą praktykę naszego powiatu przy realizacji tego projektu.
Trudno jest dobrze zorganizować proces wspomagania dla szkół. Ważna jest wtedy:
• akceptacja organów prowadzących placówki,
• zaangażowanie dyrektora i jego pozytywne nastawienie,
• otwartość nauczycieli na proces wspomagania,
• dobrze zdiagnozowany obszar do wsparcia,
• kompetencje zespołu zarządzającego,
• kompetencje SORE,
• kompetencje eksperta.
W czasie zajęć warsztatowych uczestnicy budowali beczki lokalnych zasobów, służące kompleksowemu wspomaganiu w powiecie. Stało się to inspiracją do dalszych działań lokalnych i do próby projektowania strategii oświatowych z uwzględnieniem roli wspomagania pracy szkół i przedszkoli i z w wykorzystaniem posiadanych zasobów.
Działania Powiatu Nowotarskiego zostały opisane w publikacjach Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Spotkanie zorganizowane w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół” było jednym z ostatnich wydarzeń skierowanych do przedstawicieli powiatów, którzy przez dwa lata wdrażali założenia nowego systemu doskonalenia nauczycieli.