OFERTY-PUŁAPKI W SIECI. SPRAWDŹ, CZY DASZ SIĘ ZŁAPAĆ | Wiadomości

Menu dodatkowe

Na skróty

Ustawienia

Wersja językowa

Wyszukiwarka

Treść strony

OFERTY-PUŁAPKI W SIECI. SPRAWDŹ, CZY DASZ SIĘ ZŁAPAĆ

19 marca 2021
  • Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie?
  • Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe. Zanim podasz swoje dane i zapłacisz, dokładnie sprawdź sprzedawcę i warunki umowy.
  • Wejdź na konsument.edu.pl – przekonaj się, czy wpadniesz w pułapki czyhające w sieci i dowiedz się, co sprawdzić w danej sytuacji i gdzie zwrócić się po pomoc.

[Warszawa, 17 marca 2021 r.] W Światowym Dniu Konsumenta tj. 15 marca wspólnie z Fundacją ProPublika uruchomiliśmy interaktywne narzędzie edukacyjne. Portal konsument.edu.pl to symulator zagrożeń czyhających na konsumentów w sieci. Strona przypomina społeczność, gdzie pośród normalnych postów pojawiają się oferty-pułapki.

- Wspierając portal konsument.edu.pl, chcieliśmy przygotować narzędzie kreowania bezpiecznych zachowań i nawyków konsumenckich w sieci. Dzięki symulatorowi każdy może się przekonać jakie triki stosują oszuści czy nieuczciwi sprzedawcy, przejść całą procedurę zakupu i poznać konsekwencje swoich działań. Każda sytuacja kończy się podsumowaniem: radami, co i jak należy sprawdzić przed skorzystaniem z oferty oraz informacją, gdzie udać się po pomoc. Zachęcam do nauki przez zabawę na konsument.edu.pl, a także do wykorzystywania tego narzędzia do edukacji konsumenckiej np. w szkołach – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przykładowe oferty-pułapki

  • Kup 2 produkty w cenie JEDNEGO. W ofercie m.in. ASIS PLAY Premium Gaming Notebook 1000 HF za 5200 zł. Na stronie sprzedawcy same pozytywne opinie, np. Bartosz, szef w dużej korporacji PR daje 5 gwiazdek: „Czekałem na mega okazje, bo sprzęt mają z najwyższej półki. I udało się! Moi pracownicy dostali to, co najlepsze, a ja zaoszczędziłem dla firmy”. Kupujesz?
  • Kup bransoletkę i podaruj komuś życie. „Chwilowo nie sprzedaję rzeczy z drewna, ale jeśli już tu jesteś to nie przypadek – możesz zrobić coś dobrego” – pisze Adam Sierszeń, organizator zbiórki i apeluje o pomoc dla chorej na serce ukochanej córeczki Yoko, której życie może uratować operacja w Niemczech. „Daję Yoko miłość, ale nie mogę dać jej życia. Życie Yoko jest w Waszych rękach. Liczy się każda złotówka” – prosi. Na stronie oprócz chwytającej za serce historii jest wideo z dziewczynką śpiewającą „Czerwone jabłuszko” i komentarze internautów, którzy już wpłacili pieniądze. Ty też pomagasz?
  • Zarobek bez wysiłku i ryzyka. Wiadomość od Łukasza Mięgi: „Zapraszam Cię do mojego elitarnego team’u RichNet. Jeśli chcesz szybko zarobić duże pieniądze nie wychodząc z domu, oglądając reklamy, pisząc posty i pozyskując nowych klientów, zaloguj się na: www.richnet.com/id37624. Ja już zarabiam w ten sposób! Spotkajmy się w bezpiecznym świecie biznesu RichNet”. Wchodzisz w ten biznes?
  • Filmy za darmo. Oferta serwisu Watchit: „Oglądaj ulubione seriale i filmy. 12 miesięcy w prezencie”. Do wyboru hity. Trzeba tylko założyć bezpłatne konto. Rejestrujesz się?

To tylko niektóre sytuacje przedstawione na portalu konsument.edu.pl. Przejdź całą procedurę – na naszym symulatorze jest to w pełni bezpieczne (wpisywane dane nie są rejestrowane ani przechowywane) - sprawdź, gdzie są haczyki i kiedy powinna się zapalić czerwona lampka. Życzymy dobrej zabawy i przemyślanych decyzji konsumenckich w prawdziwym życiu. Pamiętaj: surfuję, sprawdzam… a potem KUPUJĘ.

Bezpieczny konsument w sieci to tematyka działań, które prowadzimy przez cały tydzień z okazji Światowego Dnia Konsumenta. Pamiętaj: surfuj, sprawdzaj… i dopiero na końcu - kupuj. Śledź nas na profilu @Światowy Dzień Konsumenta na Facebooku (do 19 marca w godz. 12-13 eksperci udzielają tam podczas wideoczatów porad konsumenckich) oraz na Twitterze @UOKiKgovPL.

Obejrzyj filmik i dowiedz się, jak korzystać z symulatora.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie