Interesujące lekcje biologii w II Liceum Ogólnokształcącym w Nowym Targu
Od początku roku szkolnego 2021/22 uczniowie klas biologiczno-chemicznych w II Liceum Ogólnokształcącym w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Nowym Targu uczestniczą w dwóch przedsięwzięciach twórczo uzupełniających realizację podstawy programowej z biologii.
Od października 2021 r. grupa 15 uczniów z klasy 3e uczestniczy w projekcie „Podniesienie kompetencji kluczowych uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Nowym Targu w obszarze kształcenia ogólnego biologia” nr: RPMP.10.01.04-12-0034/21 współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Zajęcia warsztatowe prowadzone przez kadrę dydaktyczną Uniwersytetu Jagiellońskiego w grudniu b.r. zostały połączone z wyjazdem naukowym na uczelnię, który stanowił dopełnienie tego złożonego przedsięwzięcia. W Instytucie Zoologii i Badań Biomedycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyły się zajęcia na temat anatomii i fizjologii układu krążenia. Koordynatorem merytorycznym działań jest mgr Danuta Baraniak.
Drugie uzupełnienie stanowi innowacja organizacyjno-metodyczna, opracowana przez mgr Lidię Goncerz, pn. „Biologia bez tajemnic – rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez realizację zadań edukacyjnych z biologii”, w której uczestniczą uczniowie klasy 3j. Na początku grudnia wzięli oni udział w zajęciach w Muzeum Katedry i Zakładu Anatomii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
- Już przy wejściu zobaczyliśmy niesamowite eksponaty: ogromną ilość czaszek, kości i szkieletów umieszczonych w szklanych gablotach, a to był dopiero początek. W muzeum znajduje się 2077 ludzkich preparatów – relacjonują uczestnicy.
- Pierwsza sala zawierała preparaty z działu osteologii i artrologii, anatomii porównawczej, antropologii. Szczególnie interesujące były czaszki ze zmianami nowotworowymi, wodogłowiem, wadami rozwojowymi. Zobaczyliśmy kości zdeformowane przez krzywice, staw rzekomy, patologicznie prosty kręgosłup, skoliozę kręgosłupa z widocznymi zmianami klatki piersiowej – opowiada uczennica.
Realizowane działania pokazują, że zdobywana przez uczniów wiedza ma praktyczne znaczenie oraz mobilizują do jej pogłębiania.