Spotkanie Dialogowe
Organizacja Debat Oświatowych w powiecie nowotarskim ma już swoją historię. Wcześniejsze debaty poświęcone były rozwojowi szkół i kompetencji kluczowych uczniów w szkołach prowadzonych przez powiat nowotarski. Do dyskusji, każdorazowo, zapraszano dyrektorów szkól, nauczycieli, uczniów rodziców i pracodawców. Wypracowywane podczas spotkań wnioski były, w miarę możliwości finansowych, wdrażane w życie i realizowane poprzez bieżące działania podejmowane przez organ prowadzący, m.in. stałe nakłady na wyposażenie dydaktyczne szkół, remonty obiektów, a przede wszystkim umożliwianie uczniom uzyskiwania dodatkowych certyfikatów poszukiwanych na rynku pracy.
III Debata oświatowa zorganizowana została jako element działań dedykowanych w zawiązku z udziałem powiatu nowotarskiego w projekcie Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie.
W debacie, która odbyła się na sali gimnastycznej Zespołu Szkół Ekonomicznych w Nowym Targu, udział wzięli dyrektorzy szkół, nauczyciele, rodzice pracodawcy uczniowie oraz zaproszeni goście: Wicestarosta Robert Furca, przewodniczący Komisji Edukacji Rady Powiatu Nowotarskiego - Karol Skrzypiec, Starszy Wizytator - Jerzy Stodulski oraz opiekunowie projektu z ramienia Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie - Ewa Halska i Piotr Adasiewicz
Dzięki przygotowanym przez prelegentów szkoleniom, uczestnicy mogli zapoznać się z aktualnym poziomem cyfryzacji w różnych obszarach życia oraz poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie. Nauczyciel Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Krościenku nad Dunajcem, Dominik Potaśnik, przedstawił prezentację na temat „Cyfryzacji w oświacie”, pan Radosław Jastrzębski opowiedział o „Cyfryzacji w administracji” a pan Dariusz Łukasik zapoznał uczestników z najważniejszymi aspektami „Bezpieczeństwa w sieci”.
Po wstępnych informacjach uczestnicy spotkania przystąpili do pracy nad problematyką cyfryzacji z wykorzystaniem metody Word Cafe.
Twórczyni tej metody, Juanita Brown, zauważyła że ludzie, jako grupa, dysponują ogromnym potencjałem w zakresie kreatywności oraz generowania pomysłów służących rozwiązaniu nawet najtrudniejszych problemów. Potencjał ten wyzwala się, jeśli grupa dyskutuje w atmosferze bezpieczeństwa i relaksu, niczym podczas swobodnych rozmów kawiarnianych. World Cafe to jedna z metod warsztatowych wykorzystywanych w konsultacjach społecznych. Dobrze służy wymianie pomysłów, opinii i oczekiwań zainteresowanych osób i/lub podmiotów i umożliwia poruszanie wielowątkowych zagadnień w podziale na grupy. Praca przy wykorzystaniu tej metody odbywa się poprzez przydzielenie konkretnych zagadnień do stolików tematycznych, przy których moderatorzy odpowiadają za kierowanie rozmową z uczestnikami spotkania oraz w razie potrzeby udzielają dodatkowych informacji.
Dyrektorzy szkół, pracodawcy, nauczyciele, rodzice i uczniowie pracowali kolejno, z pomocą moderatorów, nad odpowiedzią na pytania:
Jakie są i będą potrzeby informatyczne w placówkach oświatowych?
Jakie są potrzeby w zakresie systemowego wsparcia rozwoju cyfrowego w edukacji?
Jak dbać o bezpieczeństwo w sieci?
Jakie zagrożenia dla dzieci i młodzieży wynikają z życia w sieci?
Jakie umiejętności cyfrowe, korzystne dla rynku pracy, uczniowie powinni wynieść z szkoły?
Dzięki ogromnemu zaangażowaniu wszystkich uczestników wypracowano liczne wnioski, które wraz z przeprowadzonymi diagnozami będą głównym elementem opracowywanego w ramach projektu Harmonogramu Działań Rozwojowych w obszarze cyfryzacji w powiecie nowotarskim.
Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plusw ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, Priorytet FERS.01.00, Działanie 01.04 Rozwój systemu edukacji