Budowa nowego Mostu Brzegi na rzece Dunajec wraz z odcinkiem drogi w m. Tylmanowa w Gminie Ochotnica Dolna
Budowa nowego Mostu Brzegi na rzece Dunajec wraz z odcinkiem drogi w m. Tylmanowa w Gminie Ochotnica Dolna jest realizowana w ramach zadania o nazwie: „Rozbudowa drogi gminnej K363949 na odcinku I - w km od 3+387,00 do km 3+718,00, na odcinku II - w km od 5+533,00 do km 5+636,00, na odcinku III - w km od 5+636,00 do km 5+861,40 (obiekt mostowy w km 5+749,80 do km 5+854,20) wraz z przebudową skrzyżowania w km 5+729,00 w miejscowości Tylmanowa, Gmina Ochotnica Dolna”,
Inwestycja jest współfinansowana z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (7 591 468,93 zł), Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (2 060 979,28 zł) oraz środków Województwa Małopolskiego (3 000 000, 00 zł). Koszt całej inwestycji po przetargu wynosi: 12 652 448,21 zł i jest to największa kwotowo pojedyncza inwestycja w historii Gminy Ochotnica Dolna.
Inwestycja obejmuje budowę obiektu mostowego z przebudowę skrzyżowania, której wykonawcą jest firma Primost Południe SP Z O.O. z Będzina Most o nośności 40 t będzie miał 104 m długości, 9 m. szerokości. Planowany termin oddania do użytku mostu to 28.02.2023r. Rozbudowę drogi gminnej Łęg Dolny Brzegi w Tylmanowej zrealizuje Przedsiębiorstwo Budowlane ESBUD z Ochotnicy Dolnej. Planowany termin zakończenia całego zadania, to 29.09.2023 r.
Parametry techniczne mostu:
- schemat statyczny obiektu – jednoprzęsłowy, łukowy z jazdą górą
- materiał ustroju nośnego - żelbet
- klasa obciążenia – klasa II (40 ton)
- szerokość obiektu – 9,20 m
- długość ustroju nośnego – 104,40 m
- szerokość jezdni 2x2,50 m
- szerokość kap chodnikowych 2x2,10 m, w tym szerokość chodników 2x1,50 m
- most oświetlony latarniami jednostronnymi
Historia:
Most na osiedlu Brzegi na rzece Dunajec w Tylmanowej wybudowano w 1967 roku. (Wcześniej mieszkańcy korzystali z usług posiadającego dwie łodzie urzędowego przewoźnika.) Obiekt powstał dzięki poparciu Czesława Ochaba - brata I sekretarza PZPR i jednocześnie naczelnego dyrektora Przedsiębiorstwa Hutniczego „Ministerstwo Hutnictwa Żelaza i Stali”, który chętnie przyjeżdżał na letni odpoczynek do Tylmanowej. Most został zaprojektowany przez inż. R. Kosibę z „Biprostalu”. Wykonawcą mostu był krakowski Mostostal z inż. J. Łęckim na czele. Kierownikiem budowy był E. Warta, a brygadzistą Kazimierz Wychowaniec. W budowę przeprawy oprócz wykonawcy w czynie społecznym zaangażowali się mieszkańcy Tylmanowej, którzy także uporządkowali nawierzchnię dróg prowadzących do nowego mostu Wartość czynu społecznego wyceniono wówczas na 800 tys. zł. Wąska przeprawa, którą do tej pory mogły przejechać samochody do 2,5 ton służyła mieszkańcom przez ponad 50 lat.
Źródło: „Echo Krakowa” 21.01.1968 r.