Krajowy System Usług
Krajowy System Usług to ogólnopolska sieć ośrodków prowadzonych przez ponad 150 renomowanych instytucji wspierających rozwój biznesu. Ich oferta adresowana jest zarówno do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, jak i osób podejmujących działalność gospodarczą.
Sieć KSU to ponad 800 wykwalifikowanych konsultantów, którzy świadczą fachową pomoc informacyjną, doradczą i finansową. Działalność KSU nadzoruje i wspiera Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
- Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska w Krakowie
- Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Krakowie
- Fundacja Rozwoju Regionu Rabka w Rabce
- Agencja Rozwoju Małopolski Zachodniej S.A. w Chrzanowie
- FRDL Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji w Tarnowie
kontynuują realizację znanego już projektu - Punkt Konsultacyjny. Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „Świadczenie usług informacyjnych i doradczych w sieci Punktów Konsultacyjnych Krajowego Systemu Usług”. Jest to projekt systemowy pt.: „Zapewnienie usług z zakresu rozwoju firmy dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą w formule one-stop-shops”, realizowany w ramach poddziałania 2.2.1 POKL
Dzięki pozyskaniu dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego usługi informacyjne i „opieki” nad klientem świadczone są bezpłatnie, natomiast doradztwo w podejmowaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej częściowo odpłatne i wynosi 10 zł za godzinę pracy doradcy.
Kto może być klientem Punktu Konsultacyjnego? |
- przedsiębiorcy
- osoby fizyczne zainteresowane podjęciem działalności gospodarczej.
Jaki jest zakres usług? |
Zakres usług Punktu Konsultacyjnego obejmuje trzy pakiety usług:
- Usługi informacyjne
- Usługa „opieki” nad klientem
- Usługi doradcze – częściowo odpłatne
1. Usługi informacyjne: |
- administracyjno-prawne aspekty zakładania, prowadzenia i zawieszania/zamykania działalności gospodarczej,
- zatrudnianie cudzoziemców,
- świadczenie usług na odległość, w tym elektronicznych,
- prawo ochrony konkurencji,
- społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR),
- ochronę własności intelektualnej,
- systemy jakości ISO 9001 i HACCP,
- rozwój zasobów ludzkich,
- wykorzystywanie technologii informacyjnych,
- ochronę interesów klientów, konsumentów (wykorzystanie BIK, baz ZBP),
- możliwość uzyskania finansowania działalności z różnych źródeł,
- wymogi ochrony środowiska w działalności przedsiębiorstw,
- prawo zamówień publicznych,
- zakres korzystania z bazy CEIDG, platformy ePUAP, podpisu elektronicznego, profilu zaufanego ePUAP,
- podstawowe informacje nt. usług specjalistycznych KSU,
- inne, stwierdzone w trakcie diagnozy.
2. Usługa „opieki” nad klientem |
Etap I obejmuje:
1) diagnozę potrzeb klienta i możliwości klienta w zakresie skorzystania z usługi specjalistycznej dostępnej w KSU,
2) asystę przy wyborze usługodawcy usługi specjalistycznej oraz przy rozpoczęciu współpracy z usługodawcą specjalistycznym
Etap II (tylko dla usług dostępnych na poziomie I i II) obejmuje:
1) asystę przy podpisaniu umowy na realizację usługi specjalistycznej.
2) pomoc konsultanta PK KSU w trakcie korzystania z usługi specjalistycznej przez klienta.
3. Usługi doradcze – częściowo odpłatne |
A. Usługa doradcza - asysta w rozpoczynaniu działalności gospodarczej składa się z:
1) wstępnej diagnozy potrzeb klienta,
2) konsultacji nt. profilu planowanej działalności,
3) analizy SWOT planowanej działalności,
4) analizy form i źródeł finansowania działalności,
5) pomocy w przygotowaniu biznesplanu,
6) wyboru formy organizacyjno-prawnej prowadzenia działalności gospodarczej,
7) przygotowania dokumentów niezbędnych do rejestracji działalności gospodarczej,
8) pomocy w rejestracji działalności gospodarczej w bazie CEIDG oraz dokonywania zmian w dalszym etapie jej prowadzenia.
B. Usługa doradcza - asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej obejmuje:
1. Etap I: Diagnoza potrzeb biznesowych klienta
2. Etap II: Wsparcie doradcze w zakresie zidentyfikowanych w Etapie I potrzeb, zgodnie z ustaloną ścieżką postępowania
Zakres doradztwa w ramach usługi asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej obejmuje:
moduł I - Spełnianie wymogów formalno-prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej (bieżące wsparcie w wywiązywaniu się z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy, w tym składanie dokumentów do ZUS i urzędu skarbowego);
moduł II - Marketing przedsiębiorstwa (konsultacje w zakresie przygotowania strategii marketingowej, w tym zakresie wykorzystania marketing mix-u, analizy SWOT, analizy wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na pozycję strategiczną firmy, budowania relacji z klientami, podwykonawcami, wykorzystania nowoczesnych technologii w marketingu w tym strony www);
moduł III - Organizacja przedsiębiorstwa (organizacja pracy przedsiębiorcy, zarządzanie czasem, dobór personelu, podział obowiązków i odpowiedzialności, skutki prawne prowadzenia działalności gospodarczej, zmiany formy lub zakresu prowadzenia działalności gospodarczej, zawieszanie, zamykanie działalności gospodarczej);
moduł IV - Finanse przedsiębiorstwa (m.in. konsultacje w opracowaniu kosztorysu przedsięwzięcia, tj.: koszty, przychody i źródła finansowania; pomoc w zastosowaniu podstawowych narzędzi zarządzania finansami poprzez planowanie przepływów pieniężnych i kosztów oraz controllingu)
Gdzie i kiedy można uzyskać informacje? |
Usługi świadczone są:
- osobiście w siedzibie instytucji
- w wyznaczonych terminach dyżurów wyjazdowych
- telefonicznie
- drogą elektroniczną
Jak przebiega realizacja usługi? |
Usługa informacyjna udzielana przez konsultanta świadczona jest według poniższych zasad:
1) informacja o zasadach świadczenia usługi (w tym m.in. że jest to usługa bezpłatna finansowana ze środków pochodzących z Unii Europejskiej i budżetu państwa, ewidencjonowana)
2) wykonanie wstępnej diagnozy problemu (rozpoznanie problemu klienta, analiza dostępnych źródeł informacji)
3) przyjęcie zlecenia
- uzgodnienie z klientem zakresu i sposobu realizacji usługi
- realizacja usługi lub przekierowanie klienta do właściwej instytucji
- ewidencjonowanie i potwierdzenie wykonania usługi
Zachęcamy do korzystania z usług informacyjnych Punktów Konsultacyjnych w Małopolsce.
- Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Centrum Transferu Technologii, Regionalny Punkt Konsultacyjny ul., Warszawska 24, Kraków, godziny otwarcia: pon. - pt.: 8:00-16:00
- Agencja Rozwoju Małopolski Zachodniej S.A., ul. Rynek 16, Chrzanów, godziny otwarcia: pon.: 10:00-18:00, wt.- pt.: 8:00-16:00
- FRDL Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji ul. Sikorskiego 5/4 , Tarnów, godziny otwarcia: pon. - pt. : 8:00 - 16:00
- Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., ul. Kościuszki 9, Nowy Sącz, godziny otwarcia: pon. - pt.: 8:00-16:00
- Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Kordylewskiego 11, Kraków, godziny otwarcia: pon. - pt.: 8:00-16:00