Skandynawska przygoda uczniów "Metalki"
Spotkanie w kraju wikingów zakończyło dwuletnią współpracę naszej szkoły z partnerami z Hiszpanii, Włoch, Łotwy, Holandii i Szwecji. Szkoły pracowały w ramach programu europejskiego Erasmus + nad projektem zatytułowanym „Dla lepszej przyszłości uczniów następnych pokoleń”. Przez dwa lata zgłębiano zagadnienia związane z działaniem na rzecz ochrony środowiska, jednocześnie budząc przedsiębiorcze postawy młodzieży w tej dziedzinie. Efektem końcowym była wspólna wystawa produktów powstałych z odpadów komunalnych „wyprodukowanych” w przedsiębiorstwach założonych przez uczniów.
Recykling i segregacja odpadów w Szwecji są traktowane jako dziedzina przemysłu i sposób na zarabianie pieniędzy, dlatego właśnie tam odbyło się spotkanie podsumowujące pracę. Uczestnicy zwiedzili spalarnię śmieci Sysav w Malmö. Celem wizyty było przedstawienie organizacji gospodarki odpadami w Szwecji, kraju, który osiągnął jeden z najwyższych stopni zaawansowania w gospodarce odpadowej. Obiekt Sysav, zlokalizowany na obrzeżach miasta, realizuje dwie zasadnicze funkcje: zagospodarowanie odpadów i produkcję energii. W Sysav spala się rocznie ponad 500 tysięcy ton odpadów.
Kolejne przedsiebiorstwa, które odwiedzili uczestnicy projektu, były przykładem zarówno ekologicznej działalności gospodarczej jak i pomysłem na mały, kreatywny biznes. Niewielka rodzinna firma produkująca chipsy z lokalnych produktów zaopatruje całą Skanię w tę ulubioną przekąskę Szwedów. Producent palet Gyllsjö Träindustri działający od 1940 roku może być inspiracją na założenie własnej firmy o europejskich standardach.
Program został uzupełniony zajęciami w szkole. Uczestnicy mieli możliwość poznania szkoły, wypróbowania umiejętności kierowania wózkiem widłowym czy prowadzenia ciągnika siodłowego. Duże zainteresowanie wzbudziły muzea w Malmö, techniczne i przyrodnicze. Hitem stał się park linowy oferujący aktywny wypoczynek, przygodę oraz niezły przypływ adrenaliny.
Przebywając w szkole razem ze szwedzkimi uczniami, mieszkając w ich domach, uczniowie mogli obserwować ich życie i poznawać mentalność. Małomówność gospodarzy nadrabiali Hiszpanie, a samodzielność i dojrzałość szwdzkich rówieśników docenili wszyscy. Podobnie jak ich znajomość języka angielskiego.
Symboliczne zawiązanie wstążek o narodowych barwach dało wyraz międzynarodowej więzi, a przekazanie certyfikatów uczestnictwa w projekcie ukornowało efektywną współpracę.
Projekt został sfinansowany z funduszy Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+.
Tekst i zdjęcia: Zespół Szkół Technicznych i Placówek im. Stanisława Staszica w Nowym Targu.